Processen bij opdrachtgevers worden afgerond en nieuwe dienen zich aan. De behoefte aan organisatieontwikkeling blijft daarbij wel een constante. Maar niet meer altijd op dezelfde manier. Kort cyclisch is vaak gewenst. De focus op resultaat en de daarbij behorende investering; kosten zoals u wilt, zijn belangrijke aandachtspunten. De economische crisis van de afgelopen jaren heeft gezorgd voor scherpheid, het maken van bewuste keuzes. Maar vooral ook voor de focus op creativiteit. Wat kan er ook en niet, wat mag en kan er allemaal niet, zijn standaard een onderdeel geweest van gesprekken over ontwikkeling en dus van nieuwe opdrachten.
Want die bleven er komen. Anders, minder groot, minder gemakkelijk, goed verantwoord, maar desalniettemin ze waren er en ze zijn er nog steeds. Immers organisaties met oog voor resultaat heeft vaak ook oog voor de mens en vooral de persoonlijke ontwikkeling hiervan.
Leiderschap aan de nieuwe generatie
Ondertussen groeit en bloeit het gezin gewoon door. En daarmee ook de belangstelling voor een volgende generatie. Generaties die zich langzamerhand aandienen op de arbeidsmarkt. Die inmiddels de nieuwe managementtrainee groep vormen. Wat willen ze? Waar hebben ze behoefte aan? En welk leiderschap past daarbij? Een nieuw aspect van organisatie in ontwikkeling. Organisaties die werken met zeer ervaren medewerkers en die voorlopig nog op de arbeidsmarkt werkzaam blijven (tenminste tot hun 67e levensjaar) Dus het volgende management vraagstuk dient zich aan: op welke manier is kennis, kunde en ervaring optimaal en generaties overschrijdend op te pakken in teamverband.
Daarmee is niet alleen een lezing vorm gegeven, maar ook een training én een test.
Organisatie
Het bereiken van resultaat, tevreden klanten, tevreden medewerkers én tevreden aandeelhouders. Op deze manier terugkijken op een fiscaal jaar is toch de droom van iedere CEO?
Laat dat nu de uitdaging zijn van Bo. Hoe helder is de boodschap van het management? Hoe duidelijk is het voor medewerkers, welke vertaalslag ze maken van strategie naar dagelijks handelen? Waarom leidt dat soms tot weerstand? En op welke wijze is deze weerstand nuttig te maken voor het eindresultaat van de organisatie?
Vragen waarbij Bo het management inzicht geeft in de wijze waarop ze leiderschap kunnen inzetten om te komen tot het gewenste resultaat. En waarbij gewerkt wordt met de medewerkers aan het verkrijgen van inzicht om een praktische vertaalslag te maken.
Team
Samenwerken in teamverband. Waarom lukt het soms niet? Slechte communicatie? Onbegrip? Onvoldoende zicht op wederzijdse afhankelijkheid? Het klikt niet …?
Thema’s die aangedragen worden door leidinggevenden waarbij de analyse vaak juist is, maar dan … hoe krijg je samenwerkingsthema’s bespreekbaar en vervolgens de benoemde voornemens vertaald naar de dagdagelijkse praktijk. Bo beschikt over brede en lange ervaring met het bespreekbaar maken van samenwerkingsthema’s. Het creeren van een veilige omgeving, waarin zaken benoemd kunnen worden, genuanceerd in de context geplaatst kunnen worden is daarbij een rode draad. De oefeningen (vaak in de vorm van vragen) helpen om te komen tot de kern van de zaak.
Is dat spannend? Ja, dat kan soms spannend zijn, vooral om de juiste toon te raken, waarbij respect voor het individu de boventoon voert.
Individu
Zelfkennis als opstap naar persoonlijke effectiviteit. Waar ben je goed in, wat zijn je kwaliteiten, je valkuilen. Kortom hoe krijg je inzicht in jezelf om het beste uit je zelf te halen, en te groeien.
In verschillende modules, wordt een reis gefaciliteerd in zelfkennis. Wat kun je meer dan dat jezelf denkt (module meer potentieel) Hoe kijk je naar zaken en op welke manier kun je daarin variëren om je resultaat te beïnvloeden (mentale instelling) Wat is je persoonlijke stijl van (samen)werken, wanneer is deze effectief en waar zitten je belangrijkste valkuilen. Maar sterker nog, hoe kun je dat anders doen. Dus groeien in effectiviteit (module effectiviteit) Persoonlijke stijl van communiceren, ook hier: bereik je het beoogde effect? Omgaan met macht en onmacht, kortom communiceren vanuit kracht (module communicatie)